FAQ - ofte stillede spørgsmål
Find svar på jeres spørgsmål her
Hvad er en rejserådgiver? Kan vi selv vælge, hvornår vi vil rejse? Er det ikke billigere og nemmere at arrangere selv? Rejser vi som en del af en gruppe? Spørgsmålene er mange. Her finder du svaret på dem, vi oftest møder.
Bestilling af rejsen
Læs vores guide til, hvordan I bestiller jeres rejse her
I kan ikke bestille din rejse hos Nyhavn Rejser online, da alle rejser bliver skræddersyet og tilpasset lige præcis jeres ønsker og behov. Kontakt os her.
Når vi laver et rejsetilbud til jer, har vi brug for følgende oplysninger om de personer, der deltager i rejsen: Jeres fødselsdatoer og fulde navne, som oplyst i jeres pas.
Derudover har vi brug for følgende kontaktdetaljer på den person, som bestiller jeres rejse: Adresse, mailadresse og telefonnummer.
Rejsen vil altid blive dyrere, når man rejser alene. Rejsens pris er som udgangspunkt baseret på to rejsende, som deler værelse, transfers, deltager i de samme udflugter etc. Hotelværelser koster f.eks. det samme, uanset om I er en eller to personer, der rejser.
Det er desværre ikke muligt at få udspecificeret priser på de enkelte ydelser under jeres rejse, da Nyhavn Rejser forhandler de forskellige dele af rejsen med leverandører til én samlet pakkerejsepris.
Under de fleste rejser, er der angivet en estimeret pris, som er per person i delt dobbeltværelse. Priserne er inddelt i prisintervaller, som giver en indikation af prisniveauet i den angivne periode. Vi kan først give jer en endelig pris på jeres rejse, når vi har udarbejdet det konkrete rejseforslag til netop jer – med specifikke datoer, flyforbindelser etc.
Alle rejser på nyhavn.dk skal læses som rejseforslag – med andre ord er de eksempler på, hvordan jeres rejse kunne se ud. Når I kontakter os, vil vi altid tilpasse rejsen til netop jeres ønsker.
Eksempel: Måske vil I gerne bo flere nætter på et hotel, end der er beskrevet i rejseforslaget. Eller udskifte et hotel med et andet hotel. Det kan også være, at I ønsker at fravælge eller tilføje flere oplevelser og udflugter, end dem I finder i rejseforslaget på nyhavn.dk
I kan finde vejrartikler under de fleste af vores rejsemål, ligesom I finder rejseforslag til alle årstider her. Derudover kan I altid høre jeres rejserådgiver, om de bedste rejsetidspunkter for alle vores rejsemål.
Nej. Nyhavn Rejser udvælger nøje alle hoteller, udflugter og samarbejdspartnere til de rejser, I finder på nyhavn.dk. Det er vores garanti for at kvalitet, stil og stemning lever op til vores egne og vores gæsters forventninger. Derfor benytter vi ikke hoteller, som vi ikke selv har testet og godkendt.
Det er svært at give et helt klart svar på, da der ofte er undtagelser til reglen. Som hovedregel skelner vi mellem børne -og voksenalder ved 12 år iht. flyselskabernes regler om børnealder. Hvis barnet ikke er fyldt 12 år inden rejsens slutdato, vil de normalt blive regnet som børn. Der er undtagelser, hvorfor vi altid anbefaler, at I hører med jeres rejserådgiver. Der kan f.eks. være hoteller, hvor Nyhavn Rejser har forhandlet en særlig aftale, der hæver børnealderen fra 12 år til 15 år.
Vores rejserådgivere er alle eksperter i deres respektive rejsemål – det er garanten for Nyhavn Rejsers kan sikre den helt rigtige og høje kvalitet på alle vores rejser. Derfor vil der også være lande, som vi fravælger at lave rejser til, fordi vi ikke har de rette kompetencer til det. Kontakt os og hør nærmere om det rejsemål, I har i tankerne.
Ændring eller afbestilling
Reglerne for ændringer i jeres rejse og eventuelle refunderinger afhænger altid af, hvor længe inden rejsens påbegyndelse, I beslutter jer for at ændre rejsen.
Vi vil altid gøre vores bedste for at hjælpe jer, men vi kan være underlagt vores samarbejdspartners betalingsbetingelser. I kan læse om betingelser for ændringer og afbestilling her.
Når I bestiller en rejse hos Nyhavn Rejser, bliver I altid tilbudt at tilkøbe en afbestillingsforsikring. Vi anbefaler, at I tegner denne forsikring, der dækker jeres udgifter, hvis der opstår akut sygdom eller tilskadekomst hos jer selv eller nære familiemedlemmer. En afbestillingsforsikring skal altid tegnes ved aftalens indgåelse og dækker frem til afrejsetidspunktet.
Hvis I ikke har tegnet en afbestillingsforsikring – eller rejsen afbestilles af årsager, hvor forsikringen ikke dækker, gælder Nyhavn Rejsers generelle betingelser.
Hvis I vil afbestille jeres rejse, bør I kontakte Nyhavn Rejser hurtigst muligt. Udover at give os telefonisk besked, skal afbestilling af rejser også ske skriftligt på mail. Hvis I er nødsaget til at afbestille jeres rejse uden for vores åbningstid, kan I benytte jer af vores 24 timers nødtelefon +45 21 23 84 09.
Afbestillingsforsikring og rejseforsikring
Nyhavn Rejser samarbejder med Gouda Rejseforsikring. Gouda Rejseforsikring laver rejseforsikringer - og kun rejseforsikringer. Gouda er specialister i rejseforsikringer og Nyhavn Rejser har gang på gang oplevet, hvor godt og trygt de har hjulpet vores gæster, når uheldet har været ude. Gouda Rejseforsikring laver både årsrejseforsikringer, der dækker i et helt år og rejseforsikringer, der dækker en aktuel og tidsbegrænset rejse.
Pas og visum
Som udgangspunkt skal pas være gyldige i 6 måneder efter hjemrejse/rejsen slutdato. Der kan dog være undtagelser til dette, hvorfor I altid bør dobbelttjekke gældende regler for pas og visum hos Udenrigsministeriet og læse den rejsevejledning, der er vedlagt i jeres rejsedokumenter.
Nyhavn Rejser hjælper gerne med at vejlede om gældende regler, men det er jeres eget ansvar at sikre, at jeres pas er gyldigt og efterlever kravene i det land(e), I rejser til.
Vær venligst opmærksom på, at I kan blive nægtet check-in af flyselskabet og indrejse af rejsemålets myndigheder, hvis det vurderes, at jeres pas ikke er i tilstrækkelig god stand.
Hvis visum er påkrævet til rejsemålet, vil dette blive oplyst af jeres rejserådgiver, når I bestiller rejsen. Det vil også fremgå af den rejsevejledning, der er vedlagt i jeres rejsedokumenter.
Nyhavn Rejser hjælper gerne med vejledning, men det er jeres eget ansvar at sikre, at I har det påkrævede visum og i øvrigt efterlever indrejsekravene i de lande, I rejser til.
Rejsende med udenlandsk pas (et pas, der ikke er dansk pas) skal selv undersøge de specifikke pas-og visumregler for rejsemålet.
Nyhavn Rejser hjælper gerne med vejledning, men det er jeres eget ansvar at sikre, at I har det påkrævede visum og i øvrigt efterlever indrejsekravene i de lande, I rejser til.
Kun flybilletter
Du kan sagtens købe blot flybillet hos Nyhavn Rejser. Hvis du udelukkende har brug for en flybillet, kontakt os da venligst på [email protected]
Betaling af rejsen
Når I har bestilt en rejse, skal depositum betales umiddelbart efter bekræftelse af rejsen, mens restbetalingen skal være os i hænde senest 65 dage før afrejse.
I kan betale for jeres rejse via bankoverførsel, med kreditkort online eller på vores kontor.
Hvis I er så heldig at have et gavekort til Nyhavn Rejser, kan I naturligvis også indløse det, når I skal betale for jeres rejse. Gavekort er gyldige i 3 år fra udstedelsen og gældende betingelser er angivet på gavekortet.
I kan højest betale 14.000 kr. af rejsen kontant iht. hvidvasksloven. Hvis rejsens pris overstiger dette beløb, er det muligt at betale 14.000 kr. kontant og resten ved bankoverførsel eller med kreditkort. Gavekort, er købt med kontanter medregnes som kontant betaling.
Nyhavn Rejse-app
Alle jeres rejsedokumenter ligger klar i Nyhavn Rejsers App ca. 14 dage inden jeres rejse påbegyndes.
Det er ikke nødvendigt at printe flybilletter, vouchers og rejsedokumenter, men det er naturligvis muligt at gøre dette. Du kan klikke på del-knappen på hvert dokument i App´en og printe de nævnte dokumenter derfra.
I finder jeres password i mailen fra jeres rejsespecialist – og ellers ringer I blot til os for at få oplyst jeres password.
Hvis I ikke kan se jeres nye dokumenter, skal I blot gå til indstillinger og trykke på ”Opdater”.
Hvis I ikke kan se jeres nuværende rejse i App´en, skal I blot gå til indstillinger og trykke på ”Indlæs ny”.
Indtjekning på flyet
På langt de fleste rejser er det muligt at tjekke ind på forhånd online eller i flyselskabets app. Som hovedregel er det muligt mellem 24-48 timer før afgang. Vi anbefaler, at I er i lufthavnen 3 timer før afgang, hvis du ikke har tjekket ind på forhånd.
Seating på flyet
Det er ofte, men ikke altid, muligt at bestille specifikke sæder på jeres flyrejse inden afrejse. Det afhænger af de respektive flyselskaber hvad der er muligt, og hvad det koster. Kontakt jeres rejserådgiver for nøjagtig information.
Bagageregler
På langt de fleste flyrejser er det tilladt at medbringe 23 kg per person. Når I bestiller rejsen, oplyser vi jer om de specifikke betingelser på netop den rejse, I har bestilt. Dette vil ligeledes være oplyst i jeres rejsedokumenter.
Regler for gravide
Det er op til det enkelte flyselskab, hvor langt henne i en graviditet, man må være, når man flyver. Det er derfor ikke helt let at give et hurtigt svar på, men som tommelfingerregel må man flyve indtil 32. uge - forudsat, at man har haft en ukompliceret graviditet og medbringer en vandrejournal. Kontakt os endelig, hvis I er i tvivl om de gældende regler for jeres specifikke rejse.
Specielle måltider
Det er muligt at bestille særlige måltider på langt de fleste oversøiske rejser. Hør med jeres rejserådgiver, om muligheder og priser på lige netop jeres rejse.
Flyforsinkelser
Hvis jeres fly er forsinket, skal I henvende jer til personalet i lufthavnen. De vil løbende holde jer orienteret om ændringer og opdateringer i afgangstidspunktet for jeres flyrejse. Hvis I bliver forsinket, må I meget gerne kontakte os, så vi bl.a. kan orientere jeres hotel og transporten fra lufthavnen til hotellet, om jeres nye ankomsttidspunkt.
Forsinket/mistet bagage
Skulle jeres bagage være forsinket, når I ankommer til jeres rejsemål, er det vigtigt, at I øjeblikkeligt kontakter flyselskabets personale i lufthavnen. De vil herefter hjælpe jer med at udfylde en såkaldt PIR-rapport med kontaktinformation, beskrivelse af jeres bagage og oplysninger om, hvor I opholder jer. Så snart der er nyt om jeres bagage, vil I blive kontaktet - bagagen vil blive bragt til jer hurtigst muligt. Skulle uheldet være ude, er det udelukkende flyselskabet, der kan oplyse jer om jeres bagage.
Frequent Flyer
Naturligvis! I oplyser os blot jeres bonusnummer(re), så sørger vi for at sætte det ind i din flyreservation.
Hvis du vil bruge din bonuspoints til opgradering og betaling, bedes du rette henvendelse til det respektive flyselskab.
Afhentning i lufthavnen/transfer
Hvis I har bestilt en transfer fra lufthavnen til jeres hotel, vil I blive mødt af vores samarbejdspartner, når I har været gennem paskontrollen, har hentet jeres bagage og har passeret tolden. Vores samarbejdspartner vil stå med et skilt med enten jeres navne, Nyhavn Rejser eller hotellets navn.
Udforudsete hændelser på rejsen
Hos Nyhavn Rejser gør vi alt, hvad vi kan for at give jer den bedste mulige rejseoplevelse.
Hvis der imidlertid er noget på rejsen, der ikke går som forventet, er det vigtigt at I hurtigst muligt giver os besked. Kontakt først hotellet eller vores lokale samarbejdspartnere – kontaktinformation på vores lokale samarbejdspartner står i jeres rejsedokumenter.
Hvis hotellet eller vores samarbejdspartner ikke er i stand til at hjælpe jer eller rette op på evt. fejl og mangler, bedes I kontakte Nyhavn Rejser hurtigst muligt, så vi kan træde til og hjælpe jer. Hvis I har brug for vores hjælp uden for åbningstid, kan I benytte jer af vores 24 timers nødtelefon +45 21 23 84 09.
Bemærk venligst, at nødtelefonen er forbeholdt nødstilfælde, der ikke kan vente til normal åbningstid.
Valuta
Det er altid godt at have lidt lokal valuta i kontanter. Som oftest kan det bedste betale sig at hæve kontanter, når I ankommet til rejsemålet. Der er oftest ATM-hæveautomater i lufthavnen, hvor I ankommer.
Drikkepenge
Drikkepenge udgør en væsentlig del af lønnen hos de lokale ansatte på flere af vores rejsemål. Hvor meget, man almindeligvis giver i drikkepenge, afhænger bl.a. af kultur og kutyme i det pågældende rejsemål. I jeres rejsedokumenter kan I finde rejsetips til det land, I besøger – herunder normer for drikkepenge.
Autostol
Nyhavn Rejser noterer altid børnenes alder, så vi kan give vores lokale samarbejdspartner besked, om at der skal medfølge alderstilsvarende autostol i jeres lejebil. Der kan være visse lande i verden, hvor det ikke er kutyme eller et lovkrav, som her i Danmark. Hør mere med jeres rejserådgiver, hvis I planlægger en rejse med billeje og børn.
Krydstogt
Vi har samlet praktisk information om krydstogter her.
Kontakt os
Denne FAQ dækker de mest ofte stillede spørgsmål fra vores gæster. Har I andre spørgsmål, som I ikke kan finde svar på her, må I endelig kontakte os på mail eller telefon.
Mere om Nyhavn Rejser
Adresse: | Nyhavn Rejser, Folke Bernadottes Allé 7, 2100 København Ø. |
Telefon: | 78 792 154 |
Mail: | [email protected] |
Find vej: | Rutevejledning |
Rejsegarantifonden
Når I køber en pakkerejse, er I dækket af rejsegarantifonden, og I har bedre klagemuligheder, hvis noget går galt. Hvis den flyvning, vi har reserveret, bliver forsinket, er det op til os at sikre et smidigt forløb af resten af jeres rejse, når I ankommer til destinationen.
Når ting går galt, kan en individuelt rejsende ende med at bruge en stor del af sin ferie på at ændre i de oprindelige planer frem for at nyde turen. Og ofte løber der ekstra omkostninger på i løbet af rejsen, som man ikke selv kunne forudse.
Vi er naturligvis medlem af Rejsegarantifonden (Registreringsnummer 796, IATA nr.17210572) og er desuden medlem af Danmarks Rejsebureau Forening og er tilsluttet foreningens forsikringsordning til dækning af den udvidede ansvarsrisiko.