Guide
Mød Danmarks bedste New Zealand-eksperter
De kalder sig Danmarks bedste til at arrangere rejser til New Zealand. De fortæller om bjerge, fjorde, gletsjere, vulkaner, strande, hvaler, vin og meget mere. Spørger I om livet i et motorhome, kommer de helt ned i detaljer som sikkerhedsselernes udformning og vinduessprossernes placering.
Mød Anny, Kenneth og Per. De er klar til at dele ud af deres store erfaringer.
De prøver at få mig til at sige Taumatawhakatangihanga-koauauotameteaturipukakapikimaungahoronukupokai-whenuakitanatahu, hvis jeg en dag skulle få brug for at spørge om vej til en 305 meter høj bakke ved Porangahau. Og de sender mig en strøm af begejstrede rejsebreve fra deres kunder. Jubelmails, der fortæller om fantastisk natur, skønne oplevelser og tak, fordi I lige anbefalede det ene og det andet…
Inspiration til tekstforfatteren eller bare pral? Jeg har samlet dem omkring et mødebord for at finde ud af lidt mere om deres fascination af New Zealand. Anny Stensvig, Per Storm og Kenneth Koustrup Christiansen.
Lidt provokation er altid godt, når man skal have en samtale i gang. Især, når den foregår en tidlig morgen. Så…
Kan man ikke bare tage til Norge? De har da også fjorde og bjerge
Efter et stort gruppesuk og fælles hovedrysten går de i gang.
Anny: New Zealand er så meget mere. De har vulkaner og gejsere, og der er ikke mange subtropiske strande i Norge.
Kenneth: Nej, eller pingviner, søløver og tætte skove med bregnepalmer…
Anny: Det har været isoleret fra resten af verden og er rent geologisk ”verdens yngste land” med en helt unik flora og fauna. Og ud over det er der også den spændende maori-kultur.
Per: Og verdens mest gæstfrie befolkning. Bare de har en skovmandsskjorte og en dåseøl, er de glade …
Hvad er de største udfordringer, når i planlægger rejserne?
Kenneth: At skaffe plads. Sæsonen er kort, så det kan virkelig betale sig at komme til os i god tid. Og nogle gange måske at tage afsted en måned før planlagt.
Anny: Ja, og det er vigtigt at begrænse sig og at sætte nok dage af. Der er så meget at se, og det er afgørende, at man har tiden til det. Man skal ud af bilen og opleve.
Per: En udfordring kan være alle de billige motorhomes, der ligger og lokker på nettet. De kan ødelægge vores kunders ferie. Man kan også leje et bilvrag herhjemme, hvis man skal køre til Italien, men hvad hjælper det, at det er billigere, hvis man kun kommer til Hamburg?
Kenneth: Billigere betyder dårligere. Og det er vigtigt, at vi selv kan stå inde for kvaliteten af vores rejseforslag.
Hvad er det største, I har oplevet?
Anny: For mig er det en hvalsafari, hvor hundredvis af delfiner sprang omkring båden på vejen tilbage. De skønne lodges, vi har fundet. Min sejltur i Wanaka. Jeg kunne blive ved!
Kenneth: Nationalparken Abel Tasman. Det er så utroligt smukt at vandre dér.
Per: Et overnight cruise i Doubtful Sound. Bare det at hoppe ned I en havkajak, når skibet kaster anker for natten ...
Kenneth: Ja, og besøget i det underjordiske kraftværk på endagsturene.
Anny: Jeg tænker også på min sejltur i Wanaka. Og en vandretur i Tongariro Crossing, ja, i det hele taget det, at man bare kan stoppe sin bil og så vandre nærmest overalt. Queen Charlotte Track, Truman’s Walk, Steward Island … Det er fantastisk!
Hvad er det værste, i har oplevet?
Anny: Første januar for 10 år siden i Wellington. Jeg var så sulten, men når New Zealand er lukket, så er der helt lukket. Der var en McDonald’s, og det var det. Nu er det heldigvis meget bedre med flere cafeer og skønne restauranter.
Per: At rejsen var for kort
Kenneth: Det værste er blomstrede møbler, tykke tæpper og klunkegardiner. De kan være meget engelske i deres smag!
Hvad har været det sjoveste?
Spørgsmålet får anderledes gang i gruppen og deres øjne og mimik afslører, at jeg sidder over for en flok ægte entusiaster.
Anny: At køre firhjulet Quad motorcykel i Happy Valley nær Nelson. Og selvfølgelig min flyvetur i et Tiger Moth veteranfly.
Per: River rafting, jetboating og at flyve med Siberia Experience.
Kenneth: En lørdag aften i Auckland med Per …!
Det sidste undlader vi at komme nærmere ind på. Og næste spørgsmål har intet med det svar at gøre.
Hvad er det mest romantiske?
Kenneth: ????? Per: ?????
Anny: Aftenstemning ved Marlborough Sounds. Stilheden, stjernerne og de selvlysende Sankt Hans-orme.
Kenneth: ?????
Per: Nå ja, og et par dage på en lækker lodge, hvor man bare er sammen og nyder det gode selskab.
Tak til Per for at redde følelserne i land på drengesiden!
Er der nogle skikke, man skal være opmærksom på?
Anny: De går tidligt i seng. Ude på landet skal I ikke satse på at gå på restaurant efter klokken ni.
Per: Hele New Zealand er ude på landet.
Kenneth: Og så kører de i venstre side af vejen. Vi kørte engang ad en lang øde vej. Pludselig kom en bil imod os i det fjerne, og for en sikkerhed sagde jeg ”Venstre” til ham, der kørte vores bil. Han sagde bare ”Hvad?” ”Venstre!”, sagde jeg igen, ”Venstre, venstre, venstre”. ”Jeg kan da ikke dreje til venstre her!”, svarede han så … Nå, det gik fint, og både han og den modkørende huskede at holde til venstre.
Hvad er den største fejl, de rejsende kan gøre?
Per: Som sagt før: At være for sent ude, når man skal booke rejsen. Og at købe f.eks. autocamper for billigt.
Anny: At få fartbøder og så rejse hjem uden at betale dem. De skal betales dernede, ellers får man et stort gebyr. Udlejningsselskabet har pasnumre, kreditkortnummer og det hele… Ikke at jeg selv har oplevet det!
Hvorfor skal man lade jer arrangere udflugter, man kan vel selv!
Kenneth: Fordi vi personligt har testet oplevelserne og udvalgt arrangører af udflugter m.m., der leverer den bedste kvalitet.
Anny: Vi kan rådgive om alt fra valg af det rette motorhome til den rigtige rute ud fra kundens interesser. Mange af vores rejseforslag har som udgangspunkt adskillige oplevelser inkluderet i prisen.
Per: Forestil dig, at du kommer frem til et nyt sted om aftenen. Skal du så piske rundt for at finde en, der laver udflugter, du skal på næste dag? Du stresser rundt og ved ikke, om det, du vælger, er i orden. Vi kan stå inde for kvaliteten, så kunderne kan slappe af og nyde det.
Hvorfor er i Danmarks bedste?
Alle gentager i kor, at de har været der, og at de udelukkende laver kvalitet og rejseforslag, de selv har lyst til at tage på. Man fornemmer den særlige gejst og kampånd.
Anny: Det er en udfordring at spørge ind til kundens interesser og så finde lige den specielle oplevelse, der vil gøre den enkelte kunde ekstra tilfreds. Det er også vigtigt for mig at skabe afveksling i f.eks. overnatningsstederne. Jeg vil gerne give kunderne nogle særlige oplevelser.
Kenneth: Jeg har flere gange oplevet kunder, der nævner hoteller eller oplevelser, de har hørt om andre steder, men hvor jeg så må sige, at vi har fået klager eller hørt dårligt om kvaliteten, og så sælger vi det bare ikke. Vi har vores faglige stolthed.
Taumatafornoget?
Med den faglige stolthed som en meget rammende afslutning, gik vi hvert til sit den morgen. Alle tre ventede kunder, der skulle have råd om nye rejser med nye oplevelser.
Og jeg skulle jo også øve mig i at sige det dér Taumatawhakatangihanga-koauauotameteaturipukaka-pikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu, verdens længste stednavn.
Vi skræddersyer jeres rejse til New Zealand
Som kunde hos Nyhavn Rejser får I personlig vedledning og gode råd om alt fra unikke oplevelser til valg af rute og hoteller fra en ekspert, der har prøvet det hele selv.
Vi finder det, du ikke finder...